Ei ole yrittäjänä olemisen maine niin kuin ennen – onneksi!

Asenne yrittäjyyteen Suomessa on ottanut leijonan loikan, eikö. Tämä tuli keski-ikäistyvään mieleeni kun luin Kauppalehden artikkelia, yhtä monista tahoista, jotka haluavat mahdollistaa hyvien yritysideoiden kehittymisen rahoittajana.

Opiskelin 90-luvun laman aikana. Silloisessa media- ja asenneilmastossa yrittäjyys oli kuin jonkinlainen tauti, psoriasis, jonka kanssa vain oli joidenkin sinniteltävä. Osa ei kestänyt – sellaisia tarinoita löytyy useammankin meidän suvuista. Nyt start up on terminä luonut positiivisen kaiun yrittämiseen. Yritysten perustaminen ei ole vaikeaa. Menestyminen on. Vaikka ”start up” – viitta peittää alleen niitä samoja tuttuja aloittavan yrittäjyyden vaikeuksia rahan, ajan, osaajien, yritykseen uskovien ja aikaansaamisen riittämättömyydestä, on yrittäjillä onneksi paremmat asenteelliset olosuhteet panostaa onnistumiseensa. Se antaa toivottavasti sinniä kuolemanlaakson yli.

Pöhinän ympäröimä rahattomuus on sekin rahattomuutta ja epävarmuutta.

Samaan aikaan osa niistä pk-yrityksistä, joilla on jo vakiintuneempi vaihe, mutta kasvuloikka ottamatta, kokevat, että yritysmaailman siemenistä puhutaan liian paljon suhteessa siihen, mitä jo pientä satoa tuottavat yritykset ansaitsisivat huomiosta. Keskisuuret yritykset ovat suurin työllistämisen potentiaali, arvioidaan.

Työ, jota jakaa muillekin syntyy yrityksen menestyksestä.

Ihailen näitä yrittäjiä, jotka rohkenevat täydentää siihen astista kehitystarinaansa uusilla, osaavilla avainhenkilöillä ja ammattimaisella hallituksella.

Kollegani Pasi Natri kirjoitti juuri kiinnostavasti Hallitus voimavarana vai valvojana. Oman työni kautta näen, miten merkittävän kehityseron uusi kumppani voi tuoda yritykselle kun tarina on siinä pisteessä, että

”On päästy näillä keinoin tähän asti, mutta samoilla keinoilla ei päästä tästä eteenpäin.”

Dynamiikka uusien ja vanhojen avainhenkilöiden kesken on erittäin sensitiivinen. Siinä kuitenkin onnistuu kun yhteisen tahtotilan ymmärrykseen ja luottamuksen rakentumiseen käytetään oikealla tavalla aikaa, tilanteeseen ja tavoitteisiin nähden oikeiden ihmisten avuin. Oma sloganimme suorahaku -yhtiössämme on Parempaa johtamista, parempi Suomi. Tähän kohtaa haluaisin taivuttaa sen asentoon:

Parempaa yrittäjyyttä, parempi Suomi.

Parasta Q4sta kaikille niille, joilla jokaisen kuukauden lopun raportissa on trillerin ainekset siitä, joko ollaan plussalla. Ja parasta Q4sta myös niille, jotka jo kulkevat edellä ja näyttävät, että hyvä yrittäminen kannattaa